Denbora mugimenduan  2 ordu 16 minutu

-1 m
8,4

Bisitak 54, kokapena 3

Nondik gertu De Bult, Friesland (Nederland)

Prachtige mountainbike-route van 17 kilometer lengte. Dit is een officieel uitgezette route.

De route loopt over het Aekingerzand gedeeltelijk over Fries en gedeeltelijk over Drents gebied. De route is met blauwe bordjes gemarkeerd. Er zijn 2 verbindingsroutes met zwarte tekens aangegeven. De eerste gaat naar de andere lus van Appelscha, is met rode tekens gemarkeerd en de tweede verbindingsroute gaat naar de ATB-route van Smilde-Diever. Deze is met groene bordjes gemarkeerd.

Wij starten de route aan de Canada bij de parkeerplaats waar ook Eethuis Aekingerzand staat. Voor wandelaars is er over het Aekingerzand ook een prachtige route uitgezet. Aan de overzijde van de weg ligt het Canadameer met daarnaast een speelvijver speciaal voor honden.

Onze route start vrijwel direct naast de parkeerplaats. Er staat een informatiebordje bij het klaphek en de route gaat linksom.
Het parcours slingert over singletracks en bredere zandpaden tussen boompartijen door, over gedeeltes waar alle bomen zijn omgehaald en alleen de stobben nog staan en over open heidevelden.
Ook zijn er gevarieerde stijg en daalsessies ingebouwd welke zeker voor de beginner (wat wij zijn) best wel uitdagend zijn.

De natuur waar je doorheen gaat is fantastisch en alleen hiervoor wil je hierheen. Het ligt in het Nationaal Park Drents-Friese Wold en dan met name in het Aekingerzand. Prachtige vergezichten met een heuse uitkijktoren en een schaapskudde loopt ook gewoon door het gebied te grazen. Ze zijn zo gewend aan mensen die langskomen dat ze geen stap teveel opzij zetten als je eraan komt.

De route van ruim 17km hebben wij 2 keer gereden vandaar het totaal van ruim 33km.
Wij waren erg tevreden en gezond moe.

Mocht deze fietstocht je aanspreken en/of heb je hem gefietst dan kun je een berichtje achterlaten met een beoordeling.

Veel fietsplezier.

Ikusi gehiago external

parquing

Start en parkeerplaats

Parkeerplaats aan de Canada. Hiervandaan fiets je direct de ATB-route op.

Eerste meters

Bospad

Stukje bloeiende heide

Halverwege de eerste ronde

Even verderop ga je een stukje over een klinkerpad.
Intersection

Kruispunt

Hier kun je linksaf naar de ATB-route van Diever. De blauwe ATB van Appelscha gaat rechts over het brede zandpad verder.

Tussen de stobben door

Brede kombocht

Spaghetti-slinger

Aekingerzand

Tussen bomen door

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanezkero edo ibilbide hau