Iraupena  5 ordu minutu bat

3,7
7,4

Ikusita 25 aldiz, jaitsita 5 aldiz

Nondik gertu: Castelnou, Occitanie (France)

Quan vàrem fer el Roc de Mallorca per primera vegada, el fort vent ens va fer reduir la excursió i limitar-nos a fer el cim (amb certes dificultats). Aquell dia vam veure que al Oest de Castellnou s’alçava el Serrat de Sant Martí, amb una capella al capdamunt. Ara enllacem els dos cims, màgiques talaies amb panoràmiques espectaculars, d’aquesta subcomarca dels Aspres, començant a Castellnou i anant direcció a Camelás, una zona de relleu muntanyós i trencat, cobert de bosc i de garrigues. La Capella de Sant Martí te la curiositat de tenir dues naus i dos àbsides, l’originari del segle XI i l’afegit al costat del migdia es del S. XIV.
El Roc de Mallorca es una muntanya al SE Castellnou dels Aspres a la comarca del Rosselló. Es tracta d’un altiplà de 600 metres de llarg que te la seva màxima elevació, 443 m, al extrem occidental (31T 475838 4718217). Hi ha llocs on el cim es considera l’extrem oriental (31T 476336 4717957), tot i que la cartografia francesa el situa a 440 m. Val molt la pena pujar-hi (atenció al vent) per gaudir d’unes magnifiques vistes amb el mar i la plana rossellonesa al E; les Alberes i la serra de les Salines al S; mes al O hi veiem majestuós el Canigó i al N Força Real, un altre bonic 100 cims.

RUTA*: Aparcament (253 m) – Santa Maria de Mercadal (260 m) – Porta de Millars (270 m) – Porta de Conflent (275 m) – L’Hort d’Amont (244 m) – Camí a Camelás (333 m) – Sant Martí de la Roca (513 m) – Cim del Serrat de Sant Martí (522 m) – Coll de la Roca (445 m) – Coll. Carretera D48 (418 m) – Serrat d’en Gely (438 m) – Coll de la Creu (365 m) – Roc de Mallorca (O) (443 m) – Roc de Mallorca (E) (440 m) – Còrrec d’en Palet (325 m) – Coll. Carretera D48 (295 m) – Rec de Castellnou (240 m ) – Torre de Castellnou (266 m) - Aparcament (253 m).

DIFICULTAT*: Baixa. Els camins son pistes i corriols força evidents i transitats (llevat de la pujada de l’Hort d’Amont al Camí de Camelàs, que hi ha un xic mes de vegetació). Orientació molt fàcil.

PUNT D’INICI*: Per arribar a Castellnou primer cal arribar a Thuir, ja sigui des de Perpinyà per la carretera D612A (sortida 42 de l’A9) o des de El Voló (sortida 43 de l’A9) per continuar per la D900 i la D612. Des de Thuir a Castellnou si va per la D48. Cal deixar el cotxe al aparcament a l’entrada del poble.

CAMINADA**: I comencem a caminar des de l’aparcament i ens dirigim a l’església de Santa Maria del Mercadal, edifici romànic del S XIII, considerablement modificat al cap dels anys. Tot seguit ens dirigim a Castellnou, on entrem per la porta N, Porta de Millars, fem un tomb pels seus carrers i sortim per la porta S, Porta de Conflent. Passem per sota el Castell (Estava tancat per reformes i no es podia visitar) i arribem a la carretera. Pujant uns metres al S, trobem a la dreta un bonic corriol -el camí del Serrat de la Mille- i el seguim fins que mor a una pista. Seguim la pista fins arribar al Hort de l’Amont, tot seguint uns senyals de pintura grocs. Des de l’Hort pugem per un camí no gaire transitat i amb força vegetació fins que trobem la pista del Camí de Camelás. La nostra ruta va vers el SO, travessant una cadena i l’avís de respectar l’entorn. Uns pocs metres de pista que ràpidament gira al Oest i tot seguit, ja sense vegetació, prenem el camí que s’enfila muntanya amunt per el vessant Est del Serrat de Sant Martí. Assolim el turó on hi ha l’ermita, que visitem. Gaudim d’una amplia panoràmica del Rosselló i part del Vallespir. El que mes ens encisa es la vista del Canigó nevat. Sortim de l’ermita rumb al W fins assolir el punt mes alt del Serrat (un turó amb una gran fita de pedra).
Comencem la ruta per anar al Roc de Mallorca i ho fem baixant per un camí en sentit NW, tot vorejant un petit cingle. Arribem a una malmesa pista que acaba al Coll de la Roca. Girem al Sud, i per pista ens dirigim a trobar la carretera D48 en un coll a l’indret conegut com el Bosc d’en Povill. La carretera l’evitem caminant per un corrio que transita paral·lel. Quan tornem a trobar la carretera, nosaltres seguim recte i ens endinsem a una pista que mena al Mas Descossy, on en arribar a la porta el voregem per un camí a la dreta. Ens endinsem en el Serrat del Gely, una carena que ens permet gaudir d’un bon paisatge. En un moment donat veiem una fita i un petit corriol a la dreta del camí. La curiositat ens hi porta i ens trobem en el que sembla un dolmen reconstruït. (Com que no n’estem segurs ni hem trobat informació, ho deixem com a interrogant). Aviat el camí de la carena comença a fer baixada per dirigir-se al Coll de la Creu des d’on ens comencem a enfilar al Roc de Mallorca. El camí puja directe al cim per el seu costat Occidental, on hi ha un gran pla i una enorme fita de pedra. Magnifica vista damunt de Castellnou, poble i Castell. A més d’una amplia panoràmica. Ara ens dirigim al E per assolir el cim oriental. Hi anem per un corriol damunt el llom pla de la carena. Vèrtex geodèsic, i un mur semicircular de pedra per protegir-se del vent. Gaudim del paisatge.
El retorn a Castellnou el fem baixant per la carena rumb al SE i E fins arribar a una pista, on girem al NW, travessem el còrrec d’en Palet i les feixes d’en Palet. Fem 2,3 km de pista fins arribar de nou a trobar la carretera D48. Uns pocs metres d’asfalt en direcció a Castellnou i arribem a un bonic mirador on a l’esquerra tenim el Roc de Mallorca, a sota del cim Castellnou, Santa Maria de Mercadal i la Torre de senyals. I en front enfilada dalt d’un cim destaca l’ermita de Sant Martí de la Roca. Del mirador baixem uns metres per un camí ample, que aviat es converteix en corriol i que rumb SO baixa fins al Rec de Castellnou, el travessem i en curta pujada ja estem al aparcament. Encara ens queda temps i ganes d’arribar-nos fins a la Torre, anar i tornar per un bonic corriol. I ara si, donem per acabada l’excursió. Abans de tornar a casa, anirem a passejar per el solitari i desert poble de Castellnou. (Es hivern. I està tot gairebé tancat. A la primavera i l’estiu imaginem que no s’hi cap).

CARTOGRAFIA**: Thuir. Ille-sur-Têt. 2448 OT. Escala 1:25.000. IGN. Institut Geographique National

ENREGISTRAMENT RUTA**: GPS Twonav. Aventura

Porta de Conflent

Camí del Serrat de la Mille

Serrat d'en Gely

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanez gero edo ibilbide hau