Koordenatuak 774

4,8
9,7

Bisitak 226, kokapena 6

Nondik gertu Turnhout, Flanders (Belgique)

Begin: Bus- of Treinstation Turnhout Eind: Bushalte Willibrordplein Alphen
NB: van oktober tot dec 2017 is het tracé tussen Baarle en Alphen gesperd. Je kunt er wel (op eigen risico) doorheen lopen

Sporen door Enclaves
Dit keer lopen we het Bels Lijntje dat in 1867 werd aangelegd en vanwege de lage belangstelling al gauw een goederenspoor werd (vanaf 1934 tot 1973). Behalve de baan zelf herinneren nog heel veel symbolen aan het spoor, zoals de kanaalbrug, oude emplacementen en seinhuisjes.
Wat ook boeiend is, zijn de enclaves waardoor het spoor liep. Alles rond Baarle Hertog/Nassau, was met de trein bereikbaar. We lopen dan ook voortdurend over grenzen. Soms loop je door België soms door Nederland. In Baarle Hertog vind je dan ook nog weer stukken Nederland die weer in die enclaves (16 stuks) liggen. Dat heten dan weer exclaves (7 stuks) of enclaves van de tweede orde, geloof ik. De enclavegeschiedenis is te ingewikkeld en dateert al van 1198, waarbij de Hertogen elkaars grond beleenden en schonken. Lees er meer over in https://nl.wikipedia.org/wiki/Enclavegeschiedenis_van_Baarle.
Onze tocht start in Turnhout, hoofdstad van de Belgische Kempen. De stad was er al in de 12de eeuw en je vindt er nu een mooi kasteel (nu gerecht) en een klooster. Het trace loopt kaarsrecht naar het noorden en passeert diverse natuurgebieden, waar je naar believen kunt afwijken. Het eerste plaatsje is Weelde Station. Het is echt vanwege dit spoorlijntje ontstaan (rond 1900). Hier ging men tenslotte de grens over en ingeklaard moest er natuurlijk (of gesmokkeld). Baarle Nassau grens vormde het Nederlandse gedeelte met een enorm station. Men wilde hier vooral Roosendaal ontlasten. Het is er allemaal niet van gekomen. Goederen waren het deel van deze lijn. We lopen dwars door Baarle Hertog en Nassau.
Er is in 1993 bersloten om Baarle Nassau niet gemeentelijk her in te delen. Het zou de samenwerking met Baarle Hertog maar vertroebelen. Wel is er een speciale Secretaris Generaal benoemd om op die samenwerking toe te zien. Dit alles onder Benelux normen. Het is wel grappig om te zien, dat de huizen structuren en parkeerplaatsen er iedere keer weer anders uitzien. Hetzij Belgisch hetzij Nederlands.
We eindigen de wandeling in Alphen. Het is oeroud en laag aan een romeinse verbindingsweg (Heerweg) tussen Nijmegen, Antwerpen en Mechelen. Het is nu een klassiek Brabants plaatsje, waar je het heemkunde museum kunt bezoeken aan het WIllibrordplein (bij de bushalte).

Ikusi gehiago external

004 Trace Dombergstraat

005 Landgoed Klein Kuylen

007 Pad

Weer aansluiting met het spoor
Aintzira

021 Marechausse kazerne Alphen

Parada de autobús

022 Bushalte Alphen

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanezkero edo ibilbide hau