2,0
4,0

Bisitak 197, kokapena 8

Nondik gertu Borgfjord, Nordland (Norge)

Categorie: matig zwaar
Route:
Deels gemarkeerd pad dat aanvankelijk relatief steil de hoogte in gaat, maar steeds milder wordt eens je wat hoogte wint.
Mooi uitzicht op het omliggende berglandschap van de Lofoten eilanden Austvågøy en Vestvågøy.

De wandeling start op een parkeerplaats in Indre Borgfjord nabij Bøstad. De parkeerplaats ligt enkele meters ten noorden van de wegwijzer naar Aalan Gård (tegenover het Shelltankstation). Verdere indicaties zijn een leegstaand geel gebouw en een houten bord met een wandelkaart.
De auto parkeren kan aan het einde van de asfaltweg of aan het einde van de grindweg even verderop - tegen een symbolische bijdrage die je in de daartoe voorziene bus deponeert.
De eerste honderden meters van de wandeling voeren al meteen langs twee curiositeiten. Ter hoogte van de laatste parking staat een burchtachtige observatiepost die hier in 1943 door de Duitse bezettingsmacht werd opgericht. Even verder westelijk steelt het kunstwerk Hode (Hoofd) de show. Hode werd ontworpen en vervaardigd door de Zwitser Markus Raetz, in het kader van Skulpturlandskap Nordland. Het kunstwerk uit ijzer en graniet verandert maar liefst zestien keer van vorm als je eromheen loopt, bijzonder plezierig optisch bedrog. De boodschap achter dat alles is dat zaken een andere vorm – en bijgevolg ook een andere inhoud - kunnen krijgen als je ze vanuit een ander perspectief benadert. Op die manier slaagt het leven er steeds opnieuw in diegene te verrassen die zijn ogen openhoudt.
Langs de achterzijde van het gele gebouw loopt een pad. Het pad begint meteen te klimmen en loopt naar rechts, weg van de E10. Tijdens het eerste halfuur van de wandeling noopt het vrij sterk stijgende pad wel vaker tot korte adempauzes, maar die komen uiterst gelegen om van het glooiende landschap om je heen te genieten. Wees gerust, de bergkam die je tijdens het wandelen pal voor je ziet, hoef je niet op.
De top van de Vetten (414 meter) ligt namelijk verder oostelijk. Hou dus steeds rechts aan. Na het doorkruisen van twee kleine riviertjes bereik je een plateau. Een houten pijl wijst links naar Finnkirka. De top van de Veten bereik je sneller wanneer je hier gewoon rechtdoor wandelt, maar om verschillende redenen loont het de moeite om eerst de kleine omweg naar Finnkirka te maken. Die leidt je namelijk niet alleen naar een prachtig uitzicht, maar ook naar het gastenboek waarin elke wandelaar zijn naam vereeuwigt! Finnvika was vroeger ook het punt waar ’s zondags de gelovigen uit verschillende richtingen samenkwamen om daarna in groep naar de kerk van Borg te stappen.
De Vetten zelf ligt op een steenworp van Finnkirka. Volg gewoon verder het pad in oostelijke richting en je bereikt enkele minuten later de top. Ook hier geniet je van een heerlijk panorama. Je ziet de bergen van Austvågøy in het oosten, de Justadtinden in het zuiden en natuurlijk de 964 meter hoge Himmeltinden met zijn radar in het zuidwesten. ’s Zomers kom je hier rond halfeen ‘s nachts oog in oog te staan met de middernachtzon die laag tussen de bergen hangt.
Vanaf de top van de Vetten keer daar terug tot net voor de top van de Finnkirka, doch daar niet linksaf zoals men gekomen is, doch hier rechtsaf het pad volgend dat dalend gaat tot op zeeniveau tot bij een camping en het LofotenTuristsenter aan de Vikingveien (E 10) in zicht komt.
Anoa

Informazio

WC

Wc

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanezkero edo ibilbide hau