Denbora  6 ordu 47 minutu

4,0
8,0

Bisitak 106, kokapena 1

Nondik gertu Sant Aniol de Finestres, Catalunya (España)

Ruta entretinguda per visitar tres ermites garrotxines, Sant Miquel de Bustins i Santa Maria de Finestres, que pertanyen a Sant Aniol de Finestres, i Santa Maria del Freixe, que pertany a Mieres. A més a més, cal afegir-hi les vistes sorprenents des de les runes del Castell de Finestres, el punt més elevat d'aquesta caminada.

La ruta comença a l'aparcament de can Tura, a Sant Aniol de Finestres. De seguida es travessa la Riera de Llémena i se segueix la pista de la dreta fins al mas restaurat i envejós d'Agustins. Són 4,3 km. asfaltats que van deixant enrere cases com el Castell i la Bellera. Atès que aquests primers quilòmetres no tenen cap altra gràcia que fer la ruta circular, nosaltres els vam fer ben aviat, a tall de dia perquè és la part més avorrida d'aquesta divertida caminada i teníem ganes de deixar-los enrere com més aviat millor.

Davant d'Agustins, a l'esquerre de la carretera seguint la mateixa direcció, hi ha un prat. Cal agafar-lo i uns metres enllà s'hi alça l'ermita romànica de Sant Miquel de Bustins. Des de l'ermita es poden gaudir de les vistes llunyanes i excel·lents del santuari de Finestres.

Es baixa de Sant Miquel per davant de l'ermita i es va a buscar una pista primer, i una drecera després que sense pèrdua arriba a la font de ca l'Espardenya. Per arribar a la font cal seguir la pista, les fites i els senyals que, a vegades, hi ha plantats als arbres.

Quan s'arriba a la font, trista, cal agafar el caminoi que baixa a l'esquerra, que condueix els caminants al Torrent Mal, el lloc més màgic de tota la caminada; un lloc on només hi ha un color: el verd. I tot és verd. Una meravella. La molsa ha conquerit les plantes bordes i ha pigmentat el cel de color verd. Val la pena passar per aquest indret.

A partir d'aquí cal travessar el torrent i agafar el sender que puja. Uns cinc minuts de pujada i es troba la drecera principal, molt ben assenyalada, que acaba a Santa Maria del Freixe. Aquesta drecera és molt bona, però acaba en uns metres de bardissa. Si la feu i porteu un tallant, són un parell o tres de metres, de molt bon estassar. És l'únic moment conflictiu de la caminada. L'església de Santa Maria de Freixe és una església restaurada en un indret pacífic i solitari que pertany a Mieres.

La caminada continua per darrere l'absis de l'església i segueix per la pista de l'esquerre. Sense desviar-se mai, cal continuar pista enllà, sempre direcció de Sant Aniol de Finestres fins que en un alzinar hi ha una drecera assenyalada com a camí de Santa Maria de Finestres. És un bosc preciós amb una zona de pedres picades prou bucòlica.

Al final del sender hi ha una pista que es bifurca. Avall a l'esquerre hi ha els senyals de Santa Maria de Finestres. COMPTE! Aquesta caminada encara no va a Santa Maria, per tant, caldrà agafar la pista amunt cap a la dreta. De seguida, s'arriba al Poblat Ibèric de la Palomera amb l'estàtua gegantina de la Dama de la Garrotxa amb unes bones vistes sobre Mieres, el Bassegoda, el Pirineu oriental i el Canigó.

A partir d'aquí només cal continuar amunt per la pista; de tant en tant, a l'esquerre, es poden delir per les vistes de Santa Maria de Finestres. Quan la pista arriba al Coll de la Palomera es trobarà amb tres possibilitats. Caldrà agafar la del mig, la que no es veu. Entre la pista que segueix per la dreta i la pista que baixa per l'esquerra hi ha una mena d'aparcament salvatge i rocós. És aquí d'on surt la drecera final que sense cap altre dificultat que la progressiva ascensió acompanyarà els caminants fins a l'última ermita de la diada, Santa Maria de Finestres, de Sant Aniol de Finestres. Des del santuari, cal fer un puja-i-baixa a la Roca del Castell per poder gaudir d'unes vistes excepcionals de la mateixa serra de Finestres, i de les llunyanes muntanyes de Cabrera, el Costabona, el Canigó, l'Empordà i, si fa un bon dia, la badia de Roses. Un espectacle natural!

Des del Santuari de Finestres se segueixen els senyals pel Turó dels Forats, el mas abandonat del Raspat i la drecera que, sense pèrdua, porta el recorregut fins a l'aparcament de can Tura, alfa i omega d'aquesta caminada.

Des d'aquesta modesta pàgina, esperem que la gaudiu tant com nosaltres si la feu.

AMUNT QUE FA BAIXADA!

Sant Miquel de Bustins.

fuente

Font de ca l'Espardenya.

Torrent Mal.

Santa Maria del Freixe.

Zona de les Pedres Picades.

hondakin arkeologikoak

Dama de la Garrotxa i Poblat Ibèric de la Palomera.

Erlijio-eraikina

Santa Maria de Finestres.

panoramica

Roca del Castell de Finestres.

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanezkero edo ibilbide hau