Iraupena  7 ordu 20 minutu

Noiz egina agosto 2015

6,5

Ikusita 433 aldiz, jaitsita 14 aldiz

Nondik gertu: Matadepera, Catalunya (España)

Una caminada una mica exigent perque es llarga, uns 26Km i 1100 m de desnivell. Molt interessant, doncs ens permet repassar tota la carena del Pagés despres d'haver pujat a La Mola desde on podrem gaudir de les magnífiques vistes de Montserrat- Terrassa-Sabadell- Castellar i Sant Llorenç Savall, i si hi ha bona visibilitat, el mar, el Montseny i el Pirineu.

Despres de la Mola i passant per la carena del pagés, pujarem al Montcau un punt frorça interesant per les vistes que també te, amb la carena dels emprius a la banda de llevant amb la Vall d'Horta als seus peus, a la banda sud , podem veure tot el camí que hem fet des de la Mola. A la banda de ponent veiem la casa de La Mata i tota la banda de l'Obac. I al Nord, tota la serralada dels pirineus al fons.

Una vegada havent reposat una estona contemplant les vistes, baixem cap el coll d'estenalles i seguim el GR-5 fins arribar al camí de Mura, que anirem seguint, passant per la Sesta ferestega. Les sestes eren racons plans de la muntanya arrasa rats de la forta calor de l'estiu a on els ramaders portaven el ramat a l'estiu. A Sant Llorenç s'en coneixen tres: LA seste ferestega, La sesta grossa o d'en Rossinyol i la Sesta de l'Arç.

Arribem a Mura i podem descansar a alguna de les moltes fonts que hi han al poble o esmorçar a algun dels magnífics restaurants que hi han.

Despres de repossar comencem a pujar cap a la carretera passant per Sant Lleír, una bonica casa de pages en funcionament, amb la seva hermita fins arribar al punt km 18,4 a on veurem que sur un camí que ens dura al collet del Llor assant per la font (de bassal) de la Guineu. Arribem al collet del Llor i comencem una forta baixada fins la Font. Ens refresquem a la font que raja sempre, i baixem fins al Marquet de les Roques. En altres temps casa pairal i residència d'estiueig del poeta Joan Oliver, on aquest organitzava tertúlies literàries, s'hi exhibeix de forma permanent l'exposició que hi fa referència La Colla de Sabadell: entre el noucentisme i l'avantguarda.
Situat al fons de la Vall d'Horta, aquest edifici de característiques historicistes fou construït per l'arquitecte Juli Batllevell i Arús (deixeble de Domènech i Muntaner) a partir del 1895, sobre les restes de l'antic Mas Marquet del segle XIII. L'edifici, actualment propietat de la Diputació de Barcelona, acull un Punt d'Informació del Parc Natural i espais habilitats per activitats formatives i recreatives.

les Pinasses

árbol

Roure del Palau

Sant Lleïr

La masia de Sant Lleïr és una de les cases de pagès que encara avui resten dempeus a la zona de l'antic i enrunat castell de Mura. L'assentament d'aquestes cases es va produir en els llocs més planers de la muntanya. En general les cases o masies eren situades en un extrem dels terrenys de conreu, tocant al bosc i prop de les cingleres. Algunes de les terres d'aquesta casa de pagès continuen cultivades. Un document d'establiment de l'any 1321 fet a Pere de Vall Jussana, de retruc, ens fa coneixedors de l'existència d'aquesta casa de pagès, en sortir esmentada en la limitació d'unes terres. Altres documents que adjuntem són datats a começaments del segle XVII i més propers als nostres dies. Establiment fet per Joan Bosc, Berenguera, la seva muller, i Elisendis, muller del difunt Bernat de Bosc, de la parròquia de Sant Martí de Muredine, a Pere de Vall Jussana, de dita parròquia, d'un alou llur en el lloc que es diu coll del Llor, en dita parròquia, i d'un honor que tenen per "indivís" en el mas de Vall Sobirana, els quals tenen per la sagristia de Sant Llorenç del Munt a "tasca". El primer termena a sol ixent amb honors del mas Senleyr. A migdia amb honor.... No és gens aventurat creure que el mas de Sant Lleïr possiblement fos una construcció del segle XIII, ja que el document, parcialment trancrit, ens ha servit per a conèixer la seva existència a començaments del segle XIV. La casa també té capella pròpia, dedicada al bisbe i màrtir Sant Lleïr, que morí en el segle iX. La Consueta de Mura, escrita l'any 1592, ens explica que en aquest any els habitants de la casa de Sant Lleïr eren les següents persones: Jaumransa Sanctlayna, Salvador Sanctlay, Antoni J. Sanctlay, Marty Sanctlay, Maria Violant, Eulalia Sanctlayna, Aleonor..., Elisabet Sanctlayna, Angela Sanctlayna, Salvador Mir, Valenti Sanctlay. De de fa uns pocs anys, la pairalia de Sant Lleïr té un nou propietari, aquesta, persona extraordinàriament curosa i meticulosa, ha restaurat tota la casa de pagès seguint les carecterístiques pròpies de l'antiga construcció. Crida l'atenció veure les terres novament treballades, les feixes dedicades al cultiu de la vinya replantades de nou, com també comprovar la portada de l'aigua i de la llum, de la que n'estava mancada l'antiga casa. 1321.- Establiment fet per Joan de Bosc, Berenguera, la seva muller, i Elisendis, muller del difunt Bernat de Bosc de la parròquia de Sant Martí de Muredine, a Pere de Vall Jussana, de dita parròquia, d'un alou llur en el lloc que es diu coll del Llor, en dita parròquia, i d'un honor que tenen per "indivís" en el mas de Vall Sobirana, el quals tenen per la sagristia de Sant Llorenç del Munt a "tasca". El primer termena a sol ixent amb honor del mas Senleyr. A migdia amb honor de dit mas de Vall Sobirana. A ponent amb el fons del torrent del coll del Llor, i amb honor del mas de la Vall. A tramuntana amb honor del mas Xetmar. L'altre honor termena a sol ixent amb honor del mas Senleyr i de Foradada, i amb les roques mitjanes. A migjorn amb el coll del Llor i amb honor del mas de Vall Sobirana. A ponent amb el torrent Major. A tramuntana amb honor del mas Sant Lleyr i amb honor de dit establiment. Elcens es de dotze diners per Nadal i pagara la "tasca" a dita sagristia. Han rebut dell quaranta sous. Fet a 5 de les calendes de gener de 1321. Clos per Galzeran de Sau, rector de Sant Martí. Sant Esteve de Mur. úm. 233 1592.- La Consueta de Mura del rector Jaume Oller, escrita en aquest any, ens diu que des de temps immemorial la parròquia de Mura hi pujava en processó, a la capella de la casa de Sant Lleïr, el dilluns de la setmana de l'Ascensió o de lletanies. També l'esmentada Consueta ens diu que, en l'any indicat, la casa de Sant Lleïr era habitada per: Valentí, Salvador, Maria, Eulàlia, Elisabet, Esperança, Antoni, Joan, Àngela, tots ells amb cognom de Sant Lleïr i Maria Violant, Aleonor i Salvador, amb cognom de Mir. 1604.- Jaume Sanlay, senyor útil i propietari del mas Sanlay, estableix i en enfitesi dóna a Francesc Vila, rector de la parròquia de Sant Martí de Mura, una peça de terra per edificar una casa en el lloc dit carrer de Mura. Fet el 12 de novembre de l'any indicat. Jaume Sanlay i Antoni Sanlay, pare i fill, de la parròquia de Sant Martí de Mura, confessen i reconeixen a Francesc Vila 16 lliures de moneda barcelonesa. Fet el 12 de novembre de 1604.

Sesta de la Forestega

parquing

Vista Alegre

Matadepera (carrer Vista Alegr

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanez gero edo ibilbide hau