Koordenatuak 1100

• Ingurunea

5,0

Bisitak 1529, kokapena 39

Nondik gertu Mellar, Flanders (Belgique)

Parkeren doen we op de wandelparking van het Domein van de Duizendjarige Eik, gelegen langs de Dikke Eikstraat, 3560 Lummen. Voor alternatieve parkings kan je de waypoints op het spoor bekijken. Een anderhalve kilometer volgen we verharde weg alvorens we de Vallei van de Zwarte Beek induiken, eerst over smalle paden door de graslanden, daarna over bredere paden door voornamelijk naaldbossen tot we aan het Zelems moeras komen. (Hier heb ik een kleine aanpassing gedaan, het oorspronkelijke spoor liep langs het moerasgebied en over een spoorweg, levensgevaarlijk en verboden, vandaar een kleine bocht langs een geoorloofde spoorwegovergang). Door agrarisch gebied wandelen we stilaan naar de Demer, langs wier oevers we uiteindelijk het Schulensmeer zullen bereiken. Een vlonderpad langs een infobord met de historische waterstanden van het meer en een slingerend oeverpad brengen ons tot café/taverne ’t Vloot voor een welverdiende rustpauze op een prachtige locatie. Met vernieuwde krachten wandelen we opnieuw richting spoorweg die we ditmaal oversteken langs een voetgangerstunnel, weldra passeren we opnieuw onder de snelweg om dan rechtsaf te slaan en bospaden te volgen tot aan de Dikke Eikstraat. Deze steken we over om door landbouwgebied de achterzijde van het domein van de Duizendjarige Eik te betreden, aan de rand kunnen we al even vooruitkijken vanop een uitkijktoren. Vlonderpaden en infoborden loodsen ons langs de majestueuze bomen. Een mooier slot van de wandeling kan men zich niet bedenken, de Duizendjarige Eik en z’n zoon (geschat op zo’n 400 jaren ouderdom) wuiven ons uit met hun gigantische tentakels…

alternatieve parking, Van Zurpeledijk 9-13, 3545 Halen

alternatieve parking, Zwarte Brugstraat 2 , 3560 Lummen

parkeerplaats 3560, Lummen, Limburg, BEL

bank, infobord, vuilbak, alternatieve parking Beekstraat, 3560 Lummen

Anoa

café/taverne 't Vloot

Cafetaria aan het Schulensmeer. Ruime parking. Bereikbaar via De Lijn (Linkhoutstraat).
árbol

Duizendjarige Eik

De omliggende velden en weiden kregen de naam 'Het Verbrand', waarschijnlijk omdat er terechtstellingen werden uitgevoerd. Onze Duizendjarige Eik is niet alleen het oudste monument van Lummen, maar zou dus ook wel eens de oudste gerechtsboom van het land kunnen zijn. Al in 1905 vierden vooraanstaande Belgen, zoals schilder James Ensor, aan de Duizendjarige Eik een eerste ‘Boomenfeest’. Zo’n 100 jaar later, op zondag 21 juni 2009 (zomerzonnewende) werd het volledig gerenoveerde domein feestelijk ingehuldigd met een grandioos tweede ‘Boomenfeest’. Bomen en landschap werden in 1940 beschermd. De parking werd verfraaid met een snipperwand, takkenwal en groenafvalwand. Rond de eiken (Duizendjarige eik, zoon en kleinzoon) werden hekjes geplaatst en knuppelpaden aangelegd om de wortelzone van de bomen te beschermen. Op het perceel van Natuurpunt zijn een bloemenweide en oude akkers aangelegd. Educatieve borden voor klein en groot vertellen alles over (knot)eiken en het rijke verleden van onze oude reus. Neem tijd voor een gezellige picknick. Op de uitkijktoren heb je een prachtig zicht over de Vallei van de Zwarte Beek en de wijde omgeving. Geniet van de rust en laat je inspireren door deze mysterieuze plek.

Historische Waterstanden Schulensmeer

Historische Waterstanden van het Schulensmeer.
Erlijio-eraikina

kapelletje

Kapelletje tegenover het Sint-Jansberg klooster.

parking Domein van de Duizendjarige Eik, Dikke Eikstraat, 3560 Lummen

Parking Domein van de Duizendjarige Eik, Dikke Eikstraat, 3560 Lummen Hier kan men al meteen leren via de infoborden hoe je een milieuvriendelijke takkenwal kan aanleggen.

Picnic-a

picknickplaats en vuilbak

Picknickplaats aan de Zwarte Beek en naast een schapenweide.
Aintzira

Schulensmeer

Het Schulensmeer ligt in het westen van de Belgische provincie Limburg, in de vallei van de Demer op het grondgebied van Herk-de-Stad (deelgemeente Schulen) en Lummen (deelgemeente Linkhout). Het is genoemd naar het kerkdorp Schulen dat aan de weg ligt tussen Hasselt en Diest. In de vroege jaren zeventig werd er een zandwinningsplaats gezocht voor de aanleg van de autosnelweg E314 tussen Lummen en Aarschot. In het Schulensbroek werd op dat moment ook een retentiebekken gepland voor een betere beheersing van de Demer. Door het zand te winnen op de plaats waar het wachtbekken werd voorzien diende er maar op één plaats landbouwgrond opgeofferd te worden. Dit geschiedde in 1976. Het meer wordt gevoed door water afkomstig van de Demer. In dezelfde vallei stromen tevens de Mangelbeek, de Zwarte Beek, de Herk, de Gete, de Velpe en de Begijnenbeek. Het meer beslaat, omgeven door de binnendijk, 90 ha dat zich uitbreidt tot 150 ha, omgeven door een buitendijk, bij grote watertoevloed,op het grondgebied van Linkhout en Schulen. Het meer is momenteel 2,8 km lang, ongeveer 180 m breed en is 7 à 8 m diep. Daarmee is het Schulensmeer wanneer het tot de buitendijken volloopt, het grootste binnenwater van Vlaanderen.
Zubi

Schurfertbrug

Schurfertbrug over de Zwarte Beek
panoramica

uitkijktoren

Natuurpunt beheert de getuigenheuvel Willkensberg en, aan de overkant van de autosnelweg, ook een bloemenweide en oude akkers naast de bekende Duizendjarige eik. Op de uitkijktoren aan de Duizendjarige Eik heb je een prachtig zicht over het natuurgebied Vallei van de Zwarte Beek. Geniet van de rust en laat je inspireren door deze mysterieuze plek.

vlonderpad

Vlonderpad langs het Schulensmeer.

árbol

Zoon Van Duizendjarige Eik

Zoon Van Duizendjarige Eik , geschat op zo'n 400 jaren ouderdom.

2 iritzi

• argazkia Lucsgps

Lucsgps 28-dic-2015

Ibilbide hau egin dut  Gehiago ikusi

Mooie wandeling

• argazkia Luc Bruers

Luc Bruers 07-mar-2018

Ibilbide hau egin dut  egiaztatua  Gehiago ikusi

Mooie en zeer afwisselende wandeling. Gelopen op 6/3/18.

Nahi izanezkero edo ibilbide hau