Iraupena  3 ordu 20 minutu

3,2
6,4

Ikusita 93 aldiz, jaitsita 4 aldiz

Nondik gertu: Galgestraat, Flanders (Belgique)

Merchtem en Asse liggen in regionaal landschap 'Brabantse Kouters' in de Groene Gordel ten noorden van Brussel. Tussen beide steden ligt een zeer landelijk, licht heuvelend gebied met prachtige natuurplekjes. We wandelen tussen Merchtem en Mollem, een deelgemeente van Asse, en volgen daarbij in het westen grosso modo de Puttenbeek en in het oosten de Grote Molenbeek. In Merchtem vind je gewoonlijk wel een parkeerplaatsje aan het WoonZorgCentrum in de Gasthuisstraat, naast het Lijsterbespark.

We lopen even door het park en door de Kapeldreef naar de Dendermondsesteenweg, linksaf en achterlangs bibliotheek en politiekantoor via de Spiegellaan naar een paadje dat ons over de spoorweg Brussel-Dendermonde op grondgebied van Opwijk brengt, waar we langs de rietkragen en door de velden naar het gehucht Mansteen en het Hellebos stappen.

Langs de rand van het Hellebos, waar achter de Puttebeek stroomt, wandelen we naar de Weyenberg en over de Drielindenbaan. Een onverharde veldweg voert ons door een open landschap tussen weiden en akkers. We steken de spoorlijn Brussel-Dendermonde weer over en volgen de verkeersweg rechts naar gehucht Schemershoek.

Voorbij knooppunt 201 volgen we een pad langs een weide, waarachter we de gebouwen van de Neerkam- of Cortvrindtmolen zien. Aan de Grote Molenbeek stonden in deze streek vroeger drie molens: deze Neerkam- of Cortvrindt, de Molen van Ichelghem en de nu verdwenen molen van Bollebeek.

Een eenvoudig bruggetje brengt ons over de Kloosterbeek (die wat verder in de Grote Molenbeek uitmondt) en op de volgende splitsing volgen we rechts de GR128 naar Mollem. Het dorp telt zo'n 2500 inwoners en is een deelgemeente van Asse. De naam 'Mollem' komt van "mulin" (molen) + "heem", vermoedelijk de molen van Ichelgem. Het is een landbouwgemeente met akkerbouw op de hoogten en weiland in de diepten en in de jaren 1970 kwam er ook een industrieterrein.

We wandelen rond de kerk, verpozen even in één van de drankgelegenheden en vatten de terugweg aan. We keren op onze stappen terug tot aan knooppunt 201 in de Schemershoek en gaan daar rechtsaf.
Vlak voor de Grote Molenbeek links de Merkweg op, voorbij het Pompstation Mollem-Schemerhoek en rechts van het waterbekken volgen we de Grote Molenbeek langs en door de bosachtige begroeiing en door een vochtig heide- en weidelandschap.

De brede maar vrij ondiepe Molenbeek trad vroeger regelmatig buiten haar oevers, waar we hier nog de sporen van zien. De laatste tientallen jaren werd er waterhuishoudingswerken gedaan waardoor het overstromingsleed tegenwoordig beperkt blijft. De inwoners van Merchtem behouden echter wel de bijnaam Steltenlopers, vroeger hun middel om bij overstroming droogvoets te blijven.

Na ongeveer een kilometer langs de Grote Molenbeek komen we aan de Trappenhoeve met de Molen van Ichelgem. Van het molengebouw rest alleen nog de benedenverdieping. Het houten molenrad verdween in een storm in de jaren 1950 en het molenwerk ging verloren in de jaren 1970. Alles en nog meer over deze molen vind je op https://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1121

We maken een ommetje naar rechts rond Houtkant, Meerpoelstraat en Hof te Hukkelgem en volgen dan weer de loop van de Grote Molenbeek. Voorbij een picnic bank met houtsculptuur en verder langs het fraaie fiets- en wandelpad naar Merchtem. Het pad voert ons achter de bewoning door naar de historische nederzettingskern Ter Spelt. Reeds in de Romeinse tijd was er hier activiteit, de versterkte feodale hoeve met ringgracht van het geslacht De Spelt dateert uit de middeleeuwen. De naam Appelkot verwijst vermoedelijk naar fruitproductie op het hof. Waarschijnlijk was er een grote appelboomgaard.

Aan de overzijde van de drukke Brusselsesteenweg N296 wandelen we tussen een volkstuinpark en sportvelden voorbij het kerkhof, waar we ook het praalgraf van August De Boeck (1865-1937) zien, één van onze beste Vlaamse toondichters.

Door een woonwijkje naar de Puursstraat, even rechts en voorbij de AD Supermarkt links het voetpad Molenblock op en via Voetweg 63 langs de beek het bruggetje over aan de banmolen, Passerel van Pipenpoy, tegenwoordig een taverne.

We bereiken nu centrum Mechtem, naast de Onze Lieve Vrouw-Ter-Noodt kerk, volgen het pad aan de overkant van de weg, steken de Burchtlaan over en volgen voetweg 95 terug naar de Gasthuisstraat. Een straatje rechtsaf voert ons terug naar het Lijsterbespark.

Lees voor wat meer lokale info ook even de teksten onder de foto's.

Praktisch:
Wij maakten deze wandeling in het voorjaar van 2019 en nog eens in omgekeerde richting in het voorjaar van 2020. De wandeling kan ook zonder GPS-track of kaartje gemaakt worden, dankzij het wandelknooppuntennetwerk 'Brabantse Kouters'.
Onze startplaats aan het Lijsterbespark in Merchtem ligt tussen knooppunten 404 en 42. Volg knooppunten 42 - 41 - 40 - 401 - 201 - 202 - 201 - 408 - 4 - 405 - 404 - 42 (of in omgekeerde richting).
Plan en controleer uw wandelroute best vooraf via één van de websites met een knooppunten routeplanner (bijvoorbeeld op https://www.routen.be/)

Ruim 7 van de 13 km zijn onverhard. De wegen en paden zijn redelijk tot zeer goed begaanbaar en met een klein beetje hulp zal een rol- of kinderwagen wel meekunnen. Ongeveer halfweg in Mollem zijn er enkele drankgelegenheden.
Anoa

Anoa

De Passerel

Lijsterbespark

Op campus Gasthuisstraat, in het centrum van Merchtem, werd er een park aangelegd van iets meer dan 2 ha groot. Het park is een zeer waterrijk gebied waardoor het een zeer bijzondere uitstraling heeft, de rijke verscheidenheid aan leefgebieden zoals de heggen en houtskanten, de boomgaard, de takkenwallen, de paddenstoelen

Kapeldreef

Kapeldreef tussen Lijsterbespark en Dendermondsesteenweg (aangelegd door het OCMW)

Spoorlijn 60

Spoorlijn 60 Brussel - Dendermonde. Ze begint eigenlijk aan het station Jette in het noorden van Brussel. Op 18 mei 1879 werd het baanvak Asse - Dendermonde geopend en op 15 november 1881 werd het baanvak Jette - Asse en werd de hele spoorlijn op dubbelspoor gebracht.

Molenstenen

Molensten versieren het erf van de hoeve aan Mansteen

Weyenberg

Langs de Weyenberg

Overweg Schemershoek

Overweg Schemershoek spoorlijn Brussel-Dendermonde

Neerkam- of Cortvrindtmolen

Neerkam- of Cortvrindtmolen is een graanwatermolen op de Grote Molenbeek. Het huidige molengebouw met molenaarswoning gaat vermoedelijk terug tot 1735, er zijn vermeldingen van de molen sinds de 15de eeuw. De molen functioneert nog, maar het waterrad werd in 1931 weggenomen en vervangen door een motorturbine.

Kloosterbeek bruggetje

Bruggetje over de Kloosterbeek, die hier in de buurt uitmondt in de Grote Molenbeek

Sint-Stefanuskerk

De barokke Sint-Stefanuskerk in Mollem werd rond 1755 gebouwd door de abdij van Affligem, ter vervanging van een Romaanse kerk uit de 12de eeuw.

Grote Molenbeek

Aan beide oevers van de Grote Molenbeek is een smal bos ontstaan.

Molen van Ichelgem

De Molen van Ichelgem ligt in het oude gehucht Sleeuwagen op de grens tussen Asse en Merchtem. De eerste vermelding van Hukkelghem-molen dateert van 1129. In de 13de eeuw werd de molen aan de Abdij van Affligem geschonken. Zie ook https://www.molenechos.org/molen.php?AdvSearch=1121

Koeweide

De oever van de Grote Molenbeek nabij de Koeweidestraat

Hof Ter Spelt

De versterkte feodale hoeve met ovale ringgracht van het geslacht De Spelt dateert uit de middeleeuwen. Verbouwd in de 18de eeuw. De naam Appelkot verwijst vermoedelijk naar fruitproductie op het hof. Waarschijnlijk was er een grote appelboomgaard waarvan de oogst hier opgeslagen werd.

Banmolen

De historie van de Passerel van Pipenpoy loopt terug tot vóór 1269. Oorspronkelijk was het een banmolen van de hertogen van Brabant. Niemand mocht zijn graan in andere molens dan in een banmolen laten malen. De molen wisselde veelvuldig van eigenaar. Tot omstreeks 1970 werd er volop gemalen. In 1993 werd het molengoed door de huidige eigenaars in zijn oorspronkelijke vorm herbouwd en de binnenzijde aangepast. Alle molenwerktuigen zijn nog intact.

Gasthuisstraat

Hof ten Berg

Hof ten Berg (Farmyard)

Hof ter Spelt of Appelkot

De geschiedenis van het ‘Appelkot’ gaat terug tot de 11e eeuw. De eerste bewoners, het geslacht ‘de Spelt’, speelden in de 12e eeuw een belangrijke rol in Merchtem. Volgens sommige bronnen verwijst de naam ‘Appelkot’ naar de vruchtbare boomgaarden’; anderen denken aan het Franse ‘Cour d’appel’. Dit oud feodaal hof is nu een omwald domein met een 19e eeuws herenhuis. Het prachtige park herbergt tal van zeldzame oude bomen en plantensoorten.
Ibai

Brabantse Kouters (west)_20880_10

Knooppunt 404

Brabantse Kouters (west)_20842_0.9

Kokapenaren inguruko iritzi eta galderak

Nahi izanez gero edo ibilbide hau